سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعمیر و نوسازی مبلمان

مبلمان پس از گذر سال‌ها نیازمند بازسازی، نوسازی و تعمیرات مبل است. بنابراین هنگامی‌که به دنبال وسایلی برای چیدمان خانه‌تان هستید، موشکافانه به زوایا، اندازه و شکل کلی آن توجه کنید، رویه و جنس آن را لمس کرده و به دقت به بررسی اتصالات، وزن و قیمت آن بپردازید.مبلمان پس از گذر سال‌ها نیازمند بازسازی، تعمیر و نوسازی است. بنابراین هنگامی‌که به دنبال وسایلی برای چیدمان خانه‌تان هستید، موشکافانه به زوایا، اندازه و شکل کلی آن توجه کنید، رویه و جنس آن را لمس کرده و به دقت به بررسی اتصالات، وزن و قیمت آن بپردازید .

 

روش‌های بازسازی مبلمان

یادتان باشد مبلمانی که تحت شرایط ایده‌آل تهیه و در بهترین و مناسب‌ترین نقطه خانه قرار داده می‌شود، زمانی فرسوده و کهنه خواهد شد یا با توجه به شرایط زندگی ساکنان منزل یا تصمیم‌گیری‌های جدید، آماده تغییر شکل‌های کامل یا جزئی می‌شود؛ در این صورت باید به فکر بازسازی مبلمان باشید. حتی شاید بعد از مدت کوتاهی از شکل و سبک مبلمان‌تان خسته شوید و بخواهید آن را تغییر دهید.

روش‌هایی برای تعمیرات مبل وجود دارد که در این جا به متداول‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. این روش‌ها اغلب توسط خود سازندگان مبلمان یا طراحانی که کار بازسازی انجام می‌دهند صورت می‌گیرد که نیازمند صرف هزینه و دقت است. اما شما هم می‌توانید برای بهبود شرایط محیط مسکونی‌تان دست ‌به کار شوید و مبلمانی متفاوت از آنچه داشته‌اید، درست کنید.

 

ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین کارهایی که برای مبلمان و نوسازی آن انجام می‌شود، سمباده‌زنی و رنگ مبلمان اعم از کاناپه، تختخواب، کابینت، بوفه،‌ کتابخانه، میز تلویزیون و از این قبیل است.

ابتدا قسمت‌های شیشه‌ای (در کتابخانه) یا پارچه‌ای (در کاناپه) و هر عضو اضافه ‌دیگری را جدا کنید و با یک سمباده چوب تمامی قسمت‌های چوبی را سمباده بزنید تا رنگ‌ زیر ریخته شود و ناصافی‌ها از بین برود. در قسمت‌هایی که آسیب‌ دیده یا شکاف یا سوراخی در آن به وجود آمده کمی بتونه استفاده کنید و روی آن را هم دوباره سمباده بکشید. برای کاری که در منزل انجام می‌دهید یک رنگ آستری و سپس رنگ‌ نهایی کافی‌ست. گاه کشیدن سمباده بر روی چوب برای زدودن لایه ‌جلا که با سیلر، کیلر یا روغن جلا اجرا شده و آوردن رنگ قبلی روی آن، جلوه‌ای هنری به کار می‌بخشد که با پولیش‌های فراوان کارگاه‌های مبل‌سازی تفاوت دارد.

 

در روشی دیگر به عوض کردن رویه مبلمان نیاز داریم. این کار برای کاناپه‌ها، تختخواب‌ها و صندلی‌هایی که قسمت پارچه‌ای یا چرم‌کوب دارند مصداق پیدا می‌کند. بدین صورت که پارچه مبل یا صندلی را با پارچه جدید و نویی عوض می‌کنیم. البته عوض کردن پارچه مبل در منزل کار سختی است اما برای صندلی‌ها در صورتی که زیرسازی کفی صندلی به هم نخورده باشد می‌توان کفی را از صندلی جدا کرده، مبل را با پارچه موردنظر روکش و دوباره در جای خود ثابت کرد.

 

 

از دیگر مواردی که در تعمیرات مبل به ما کمک می‌کند و امروزه هم جایی در صنعت مبلمان به خود اختصاص داده است، تغییر افکت یا جلوه چوب مبلمان است. این تغییر جلوه اغلب (و نه همیشه)، با رنگ انجام می‌شود. می‌توانید یک یا دو عدد مبل کلاسیک نامرغوب و ارزان‌قیمت که شبیه به مدل کلاسیک ساخته شده تهیه کنید، به این روش آن‌ را تغییر دهید و دو عدد مبل کلاسیک آنتیک و باارزش بسازید و در گوشه یا زاویه‌ای از فضا (مثل کنار شومینه) قرار دهید. انواع وایت‌واش‌ها، ورق طلا (نقره، مس)‌ها و پتنیه‌های مختلف از این‌گونه‌اند.