سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در این مقاله مابقی مراحل تعمیرات مبل را مرور میکنیم

در روشی دیگر از تعمیرات مبل به عوض کردن رویه مبلمان نیاز داریم. این کار برای کاناپه‌ها، تختخواب‌ها و صندلی‌هایی که قسمت پارچه‌ای یا چرم‌کوب دارند مصداق پیدا می‌کند. بدین صورت که پارچه مبل یا صندلی را با پارچه جدید و نویی عوض می‌کنیم. البته عوض کردن پارچه مبل در منزل کار سختی است اما برای صندلی‌ها در صورتی که زیرسازی کفی صندلی به هم نخورده باشد می‌توان کفی را از صندلی جدا کرده، مبل را با پارچه موردنظر روکش و دوباره در جای خود ثابت کرد .

 

از دیگر مواردی که در بازسازی مبلمان به ما کمک می‌کند و امروزه هم جایی در صنعت مبلمان به خود اختصاص داده است، تغییر افکت یا جلوه چوب مبلمان است. این تغییر جلوه اغلب (و نه همیشه)، با رنگ انجام می‌شود. می‌توانید یک یا دو عدد مبل کلاسیک نامرغوب و ارزان‌قیمت که شبیه به مدل کلاسیک ساخته شده تهیه کنید، به این روش آن‌ را تغییر دهید و دو عدد مبل کلاسیک آنتیک و باارزش بسازید و در گوشه یا زاویه‌ای از فضا (مثل کنار شومینه) قرار دهید. انواع وایت‌واش‌ها، ورق طلا (نقره، مس)‌ها و پتنیه‌های مختلف از این‌گونه‌اند.

 

به عنوان مثال در روش‌ ورق طلا برای تعمیرات مبل از این روش استفاده خواهیم کرد: قسمت‌های چوبی مبل را طبق روش 1 آماده‌سازی کنید، روی کار را رنگ روغنی اُخرا بزنید و یکی دو روز فرصت خشک شدن کامل به آن بدهید. بعد چسب ورق طلا را که در بازار موجود است روی کار بزنید و حدود پنج دقیقه فرصت دهید تا روی کار کاملا خشک شود. بعد ورق طلا را به دقت بر‌دارید و با قلم‌موی نرم یا پارچه بسیار نرم روی کار بچسبانید. اگر قسمتی از رنگ اُخرا از زیر و بین ورق‌های طلا مشخص شود ایرادی ندارد. روی ورق طلا می‌توانید شاپن قهوه‌ای سوخته با دستمال تنظیف بکشید تا جلوه طلایی آنتیک به کار بدهد. برای نهایی کردن کار نیز روی آن لاک الکل بزنید. به این صورت می‌توانید مبلی با جلوه آنتیک داشته باشید. این روش برای قاب آینه‌های بزرگ و کنسول و میزها هم به کار می‌رود. در صورتی که روی کار کنده‌کاری باشد می‌توان آن را با آبی کپکی و کشیدن دستمال، کمی قدیمی‌تر جلوه داد.

 

چهارمین روش، تکنیک «پاپیه ماشه» است. شاید این اسم در کارهایی با حجم کوچک مثل قلمدان یا گلدان به گوشتان آشنا باشد. اما این روش و روش‌های مشابه می‌تواند یک صندلی کهنه و بلااستفاده را به یک شیء دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز تبدیل کند. اصل کار «پاپیه ماشه» چسب کاغذ و خرده‌های روزنامه است. در این روش باید سطح کار را کاملا با خرده‌های روزنامه بپوشانید. به طوری که از سطح کار فقط روزنامه به چشم آید. این کار را با سریش انجام دهید که چسب بسیار محکمی‌ست و کار را هم سبک و ترد می‌کند. کار موردنظر را چند دور با خرده روزنامه بپوشانید تا ضخامتی در آن به وجود آید. بعد از خشک شدن کامل چسب‌ها، روی کار را با یک سمباده نرم صاف کنید. در آخر بتونه بزنید و بعد از خشک شدن سمباده بکشید تا یک سطح صیقلی و شکننده به وجود آید. حال می‌توانید روی آن را رنگ کنید یا نقاشی زیبایی بکشید و یک صندلی با نقش و نگار موردعلاقه خودتان داشته باشید. در ادامه مقالات بیشتری را درباره تعمیرات مبل برای شما خواهیم نوشت. با